Ekspressie kan ‘n uitdrukking van vreugde, rustigheid en gemak weergee. Of die kunstenaar kan ‘n donker en somber ekspressie skep. Lyn, vorm, kleur, en diepte is almal elemente wat ‘n rol speel.
Twee groot werke word hier bespreek en is goeie voorbeelde van die verskillende vorms wat ekspressie kan aanneem. Die werke is “Bonheur de Vivre” van Matisse en “Demoiselles D’Avignon” van Picasso. (dit word “dȇmo-sel da-vie-nô uitgespreek)
Bonheur de Vivre - Matisse 1905 - 6 Olie op doek 240.5cm x 176.5cm Barnes Foundation, Philapelphia, Pennsylvania |
Desmoiselles D'Avignon - Picasso 2007 Olie op doek 243.9cm x 233.7cm Museum of Modern Art, New York
Albei skilderye toon ‘n toneelagtige opset. Matisse se
figure is egter klein en verspreid soos op ‘n balletverhoog, wat die
vreedsaamheid van die toneel aanhelp. Die diep ruimte laat die toeskouer vry
voel. Picasso se figure, daarenteen, vul die formaat en is baie nader aan die
toeskouer, waarmee hy ‘n meer intieme kabaret en sterker emosie uitbeeld. Kyk
hoe dit amper ‘n klein verhoog met gordyne voorstel. Alhoewel albei kunstenaars na die aanskoue
van Cèzanne se Groot Baaiers 1906 besluit het om hierdie werke te skep, bewys hulle dat
hulle sterk style het, en volg hulle hulle eie rigting.
Matisse se Bonheur de Vivre gee “die goeie lewe” weer,
terwyl die hoekige styfingedrukte vorms van Picasso se Desmoiselles D’ Avignon
streng en vol voorbode vertoon (soepel lyne vir geluk, skerp, puntige lyne vir
bedreiging) In Matisse se skilderye word die vrolike Bachanale van Poussin,
Ingres en Puvis de Chavannes opgeroep. Die toeskouer voel self lus om daardie
wereld van vrye liefde en rustigheid binne te tree. Die vroue se rondings en
sensualiteit word beklemtoon.
Picasso se
skildery trek weer inspirasie uit Afrika- en Iberiese maskers en beelde en El
Greco altaarstukke. Matisse skilder ‘n idilliese paradys-wêreld, terwyl Picasso
hier kyk na die kontemporêre probleem van prostitusie. Daar word beweer dat die
werk ‘n reaksie op Matisse se Bonheur de Vivre was. Die toeskouer word
aangegluur en daar is ook geen spasie gelaat nie, dus is mens beslis nie lus om
daar in te gaan nie. Die “jongemeisies van Avignon” is nie vroulik nie, en ook
nie mooi nie, maar eerder “savage” Die twee regs dra selfs Afrika maskers. Die
twee middelstes poseer sonder enige gevoel of emosie in hulle gesigte. Die
meisie heel links met donker Afrika gelaat lyk total onbelangstellend.
Dis ook belangrik om na die kleure te kyk en te besluit
watter ekspressie hulle oordra. In die jare wat ek studeer het, was daar slegs
swart/wit afdrukke van Bonheur de Vivre beskikbaar vanwee beperkings deur die
eienaars, die Barnes Foundation. Nou sien ons dit gelukkig in die vrolike
kleure met baie kleurkontraste wat geluk simboliseer. Desmoiselles
D’Avignon, daarenteen is in grysblou en vleespienk kleure geskilder.wat nie baie diepte aan die
komposisie verleen nie. Die baie pienk beklemtoon die oormaat van naaktheid.
Hierna
wy Picasso hom vir baie jare aan die vraagstukke van die prentvlak en formele
oorwegings soos in sy Kubistiese fase. Hierdie is baanbrekerswerk en die begin van vernuwinge in kuns. Picasso is ‘n groot genie van die Twintigste eeu. Sy
werke is dikwels die voorloper van nuwe rigtings, beide formalisties en
ekspressionisties. Hier is die bordjie vrugte alreeds 'n mini Kubustiese skilderytjie.
‘n Punt wat nie ignoreer kan word nie, is die verskille
in nasionaliteit van die twee skilders. Matisse is die Fransman met liefde vir
die goeie lewe en sy kuns-wortels in die kleurvolle Fauvisme. Picasso se
Katalaanse karaktertrekke lei hom na dieper gevoel en voorbode, wat meer met
Rouault se werk verband hou.Matisse gaan hierna voort om gemak voor te stel en aan vrede
en geluk ekspressie te gee. Hier is sy bekende “leunstoel gesegde”:
“What I dream of is an art of balance,
of purity and serenity devoid of troubling or depressing subject matter - a
soothing, calming influence on the mind, rather like a good armchair which
provides relaxation from physical fatigue.” Henri Matisse
Kopiereg Marie Theron 2014.
|
Lekker blog. Ek sal dophou.
ReplyDeleteGert, ek waardeer die ondersteuning!
Deleteahhh, interessant.
ReplyDeleteEk is bly as dit van nut was!
Delete